A 61ª edição do Salone del Mobile.Milano acabou. O Salone se reafirmou como uma abertura renovada à troca e à circulação de ideias, cultura e criatividade em nome do design. Graças ao novo “redesenho” de seu formato – o do Salone del Mobile.Milano em um único nível de exposição, com os expositores dos pavilhões superiores passando para os inferiores, e o da Euroluce, com novo layout em forma de loop, incluindo conteúdos culturais e espaços públicos –, o Salone del Mobile.Milano, reconhecido como o encontro imperdível para o setor de decoração e iluminação em nível internacional e a vitrine de criatividade, inovação e qualidade por excelência, é a casa do design onde todos os seus atores – de empresas, criativos, comunicadores e profissionais até estudantes – falam esta linguagem articulada. O slogan da 61ª campanha de comunicação, aliás, curiosamente perguntava: "Você fala design?"
Como podemos definir a linguagem do design? É um meio verbal e não verbal universal que vai além de diferentes culturas e idiomas, partidos políticos ou cenários geopolíticos. É uma língua comum que rompe barreiras, tornando-se ponte cultural. O design tem uma capacidade geradora; cria oportunidades e, ao mesmo tempo, tem muitas responsabilidades: de inclusão, ambiental, ética e social. Estas responsabilidades são agora, após estes anos de pandemia e de um novo cenário internacional, mais do que nunca, um dever.
Existe de fato a necessidade de uma reflexão profunda sobre o que é o design e para onde o design está se dirigindo. O Salone sempre olhou para o futuro, desde sua primeira edição (em 1961), e desde então traçou seu próprio caminho, tendo a qualidade, a pesquisa e a inovação como suas diretrizes mestras. Os jovens designers são, sem dúvida, o futuro do nosso setor. O SaloneSatellite, a vitrine internacional lançada para 35 designers, este ano colocou a questão "Design, onde você está indo?" a todas as 28 prestigiadas instituições internacionais de 18 países convidadas a participar, que responderam com um projeto nos seus stands. O design sintetiza o contemporâneo e o futuro, a inovação e a continuidade.
O grande desafio para o design de amanhã é se tornar sustentável em cada um de seus aspectos, desde os materiais até a produção, embalagem, distribuição, venda, desmontagem e descarte: cada um desses pontos é considerado em nossa certificação ISO20121. A sustentabilidade é um verdadeiro desejo que deve andar de mãos dadas com a qualidade. Juntos, eles se tornam o pilar da verdadeira beleza.
O design deve sempre nos lembrar que o futuro do nosso planeta e das próximas gerações está exclusivamente em nossas mãos.
*Presidente do Salone del Mobile.Milano
[Texto traduzido do original em inglês, que pode ser lido abaixo na íntegra]
The design of today and tomorrow
The 61st edition of Salone del Mobile.Milano is over. Salone has reaffirmed itself as a renewed openness to the exchange and circulation of ideas, culture and creativity in the name of design.
The hanks to the new “redesign” of its format – the one of Salone del Mobile.Milano on a single exhibition level, with the exhibitors from the upper pavilions moving into the lower ones, and the one of Euroluce with the new loop-shaped layout inclusive of cultural contents and public spaces, Salone del Mobile.Milano, recognized as the unmissable appointment for the furnishing and lighting sector at international level and the showcase for creativity, innovation and quality par excellence, is the house of Design where all its actors - from companies, creatives, communicators and professionals down to students - speak this articulated language. The 61st communication campaign slogan, in fact, curiously asked: Do you speak Design?
The hanks to the new “redesign” of its format – the one of Salone del Mobile.Milano on a single exhibition level, with the exhibitors from the upper pavilions moving into the lower ones, and the one of Euroluce with the new loop-shaped layout inclusive of cultural contents and public spaces, Salone del Mobile.Milano, recognized as the unmissable appointment for the furnishing and lighting sector at international level and the showcase for creativity, innovation and quality par excellence, is the house of Design where all its actors - from companies, creatives, communicators and professionals down to students - speak this articulated language. The 61st communication campaign slogan, in fact, curiously asked: Do you speak Design?
How can we define the language of design? It is a universal verbal and not-verbal medium that goes beyond different cultures and languages, political parties or geo-political situations. It is a common language which breaks down barriers, becoming a cultural bridge. Design has a generative capacity, creates opportunities while at the same time it has many responsibilities: of inclusion, environmental, ethical and social. These responsabilities are now, after these unusual years of pandemic and of a new international scenario, more than ever, a duty.
There is in fact the need of a profound reflection on what design is and
where design is directing itself. Salone has always looked into the future since its first edition in 1961
and has traced its own path since then, considering quality, reasearch and
innovation its master guidelines. Young designers are undoubtedly the future of our sector.
SaloneSatellite, the international window launching under 35-designers, this
year posed the question Design where are you going? to all the 28
prestigious international institutions from 18 countries invited to take part,
which responded with an ad hoc project on their stands. Design
synthetizes contemporary and future, innovation and continuity.
where design is directing itself. Salone has always looked into the future since its first edition in 1961
and has traced its own path since then, considering quality, reasearch and
innovation its master guidelines. Young designers are undoubtedly the future of our sector.
SaloneSatellite, the international window launching under 35-designers, this
year posed the question Design where are you going? to all the 28
prestigious international institutions from 18 countries invited to take part,
which responded with an ad hoc project on their stands. Design
synthetizes contemporary and future, innovation and continuity.
The big
challenge for the design of tomorrow is to become sustainable in each of its
aspect, starting from the materials to production, packaging, distribution,
selling, dismantling and disposal: each of this point is considered in our
ISO20121 certification. Sustainability is a true urge which must go hand
in hand with quality. Together they become the pillar of real beauty.
challenge for the design of tomorrow is to become sustainable in each of its
aspect, starting from the materials to production, packaging, distribution,
selling, dismantling and disposal: each of this point is considered in our
ISO20121 certification. Sustainability is a true urge which must go hand
in hand with quality. Together they become the pillar of real beauty.
Design should always remind us that the future of our planet and of the upcoming generations is exclusively in our hands.